sobota, 1 września 2012

projekt.ON: On bez domu

projekt.ON: "On bez domu" to fotograficzny reportaż społeczny o bezdomności połączony z niezależną produkcją filmową. To projekt w którym tekst łączy się z obrazem, a słowo z muzyką.

Jak mówią twórcy: „Pierwotnie miała to być tylko wystawa portretów pensjonariuszy krakowskiego Schroniska i Noclegowni dla bezdomnych. Niemniej z czasem projekt niczym kręgi na wodzie zaczął się rozprzestrzeniać”.

W wymiarze społecznym akcja ma włączyć ludzi na ludzi. Pokazać, że bezdomni, których można spotkać coraz częściej na ulicy, są ludźmi takimi samymi jak my. Również mieli rodziny, mieszkania, pracę, studiowali, robili zakupy i odprowadzali dzieci do szkoły. Jednak taki a nie inny, pechowy rozwój wydarzeń, ironia losu, podjęcie błędnych decyzji doprowadził ich do sytuacji, w której się znaleźli – w której może się znaleźć każdy z nas.

Idea ta jest urzeczywistniana wieloma drogami przekazu: fotografią, filmem, muzyką, tekstem. Łącząc te dyscypliny pragniemy oddać sedno tematu w najpełniejszych sposób. Produkcja materiałów do tego wydarzenia została sfinansowana bardzo rzadko stosowaną w Polsce metodą crowdfundingu. To pierwsze, bądź jedne z pierwszych tego typu wydarzeń w Krakowie, które dzięki tej nietypowej metodzie zdobywania środków przyczyniają się do realizacji zarówno społecznych jak i artystycznych pomysłów. Dokument filmowy, dotyczący bezpośredniej pracy fotografa z bohaterami reportażu, procesu powstawania fotografii, tworzy wierny obraz dla widza, który dzięki tej alternatywnej formie przekazu, ma szansę od kulis zajrzeć zarówno w pracę fotografa jak i ujrzeć społeczność, której unika – bezdomnych.

Projekt.ON - to tygiel dla artystów, twórców, przedsiębiorców, organizacji oraz wrażliwych osób z pomysłami i zapałem do pracy. Stworzony po to by inspirować, łączyć i otwierać na społecznie ważne problemy jakie nas otaczają. Jeśli czujesz, że potrzebujesz coś zrobić by pomóc innym lub, że to ktoś potrzebuje, żebyś Ty coś zrobił. Jeśli chcesz o tym opowiedzieć, przybliżyć jakiś problem szerszej grupie ludzi. Włącz siebie, włącz wyłączonych, włącz przyjaciół i znajomych - www.facebook.com/on.projekt.

Twórcy biorący udział w projekcie to: Karolina Rycek - społecznik, studentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; Przemek "Dzikie Wino" Walocha – fotografia; Rafał Siwy – film; Yossarian Malewski – muzyka; Łukasz Kraczka – reportaż; oraz blisko setka zaangażowanych osób, które zdecydowały się wesprzeć projekt.ON datkiem, pracą, pomysłami.

Przemysław Walocha - urodziłem się, potem miałem fajoskie dzieciństwo, uczniem byłem przeciętnym. Dużo czytałem, dużo gadałem, dużo grałem na gitarze – katując przy okazji przyjaciół moim niewprawnym głosem. Czasem nawet pisałem „wiersze”. Uprawiałem też sporty różnej maści: kajaki, góry, konie, narty, karate, aikido oraz zdawanie na kolejne kierunki studiów i ich nie kończenie. Pracowałem jako: przynieś-podaj-pozamiataj, ochroniarz, windykator długów, instruktor narciarski, wychowawca kolonijny, stajenny, etc.. Lista jest długa. Potem poniosło mnie w świat… Zostałem nawet hodowcą koni wyścigowych. Kilka lat temu wróciłem do Polski. Gdzieś, kiedyś, jako nastolatek dostałem Zenita 11. I tak mi zostało. Fotografuję, bo malować nie umiem.


Jestem szczęśliwy mogąc uchwycić ten moment, gdy osoby przeze mnie fotografowane dochodzą do wniosku, że najpiękniejsze są wtedy, kiedy po prostu pozostają sobą… To, co cudowne dzieje się wtedy najczęściej w ułamku sekundy. Migawka się otwiera i wpuszcza światło na kliszę tworząc fizyczny, chemiczny i namacalny dowód spotkania dwóch osób.

WERNISAŻ sobota 10 XI 19:30