Środkowa część trylogii o klasycznych sztukach
tureckich. Potrzebujący pieniędzy kaligraf przyjmuje zlecenie na skopiowanie
trzynastowiecznego Koranu, który ma zostać skradziony i sprzedany za granicą.
Choć wszystko to ma służyć dobrej sprawie, sytuacja się jednak komplikuje, gdy
do akcji wkraczają bezwględni kupcy-gangsterzy.
Film wyjątkowy pod wieloma względami, przede
wszystkim z uwagi na scenerię, w jakiej rozgrywa się akcja – jest nią
bezkresne, wyschnięte, słone jezioro. Na tym białym tle ubrani na czarno
bohaterowie jawią się niczym atramentowe zawijasy na papierze. To kinowa realizacja
motta o sztuce kaligrafii: To produce exquisite writing in a single fluid
stroke is to grasp life more fully. Stąd Zaim każdą z kilkunastu scen kręci w jednym ujęciu, niebywale
płynnym dzięki zoomom i Steadicamowi, a cięcia wykonuje na niebie lub piasku.
Szerszej perspektywy nadaje dziełu historyczny prolog z okresu powstania
pożądanej księgi: uczeń chce uciekać przed mongolskimi najeźdźcami, jednak
mistrz decyduje się zostać na pewną śmierć, gdyż nad napisem Afa’llahü Anh
(Niech Bóg mu przebaczy) brak jest kropki. Stąd pytania o dążenie do
doskonałości, o cenę perfekcji, o winę i odkupienie.
Jan Topolski
Reż. Derviş Zaim / Turcja 2008 / 85’
Obsada Numan Acar, Serhat Kiliç, Mehmel Ali Nuroğlu, Cem Aksakal
Nagrody Istanbul 2008 – Best Director, Antalya 2008 – Best Director, Best Music, Special Jury Award, Cairo 2008 – Best Digital Film
CZAS niedziela 11 XI 2012 11:00-13:00