niedziela, 6 marca 2011

Ladakh 2010

Projekt zakładał realizację wyprawy naukowo-wspinaczkowej w rejon Ladakhu w celu badania sztuki sakralnej buddyjskich klasztorów oraz wejścia na dwa sześciotysięczne szczyty w Himalajach Indyjskich. Ze względu na powodzie i lawiny błotne, które nawiedziły w tym czasie cały kraj, droga do Ladakhu była przez długi czas zamknięta. Zaowocowało to chwilową zmianą terenu badań na rejon Spiti Valley, bliźniaczy odpowiednik Ladakhu pod względem kultury buddyjskiej. Udało nam się zebrać materiały filmowe, zdjęcia i wywiady dotyczące najważniejszych klasztorów w Spiti: Kee, Kungri, Komic, Tabo i Dhankar. Nagrania miały na celu uwiecznienie sztuki tybetańskich klasztorów, oraz buddyjskich rytuałów, udało nam się również uczestniczyć w ceremonii odprawianej przez Dalajlamę w jednym z górskich klasztorów. Kiedy okazało się, że droga do Ladakhu została otwarta, odwiedziłyśmy Lamayuru, Hemis, Likir i Alchi – najstarsze i najcenniejsze zabytki kultury Małego Tybetu. Pomimo opóźnienia czasowego udało nam się również zdobyć najwyższy szczyt pasma Stok Range – sześciotysięcznik Stok Kangri (6153m n.p.m.). 

Czas: sobota (26.marca), 16:00 - 17:00




Dorota Lech - studentka V roku krakowskiej indologii. Uczestniczka studenckiego projektu  w Indiach „Szlakiem Gandhiego” w roku 2008. Dla wspinania porzuciła taniec. Od lipca 2009 do marca 2010 szkoliła się na różnego rodzaju kursach wspinaczkowych, od kursu skałkowego począwszy, przez letni kurs taternicki i kurs zimowej turystyki wysokogórskiej, na zimowym kursie tatrzańskim kończąc. Wspinała się w polskich Tatrach, w Chorwacji, Austrii, na Słowacji i oczywiście na Jurze Krakowsko- Częstochowskiej. Fascynuje ją szczególnie wspinanie zimowe, kiedy wewnętrzna siła i determinacja są szczególnie ważne. Od października 2009 jest członkinią Klubu Wysokogórskiego w Krakowie. Jej druga pasja to podróżowanie, najlepiej na własną rękę, w małej grupie, poza utartym szlakiem. W jednym i drugim szuka banalniej brzmiącej, ale jednak, wolności oraz nowej drogi do poznania siebie i innych ludzi.